איטום סדקים בבטון

איטום סדקים בבטון

סדקים בבטון נחלקים לשלושה סוגים שונים : סדקי שערה, סדקים נימיים וסדקים עובדים. בעוד סדקי השערה והסדקים הנימיים הם סדקים יציבים מבחינת הגודל הסופי אליהם הם יכולים להגיע ומגיעים לגודלם הסופי תוך מספר חודשים, הסדקים העובדים הם סדקים שעלולים להמשיך ולהתרחב, ולכן הם המסוכנים ביותר.

סדקי שערה : אלו הם סדקים דקים מאוד ומכאן שמם, והם נמצאים בשכבת הטיח בלבד. למרות זאת, אם הם נמצאים בקירות החיצונים, הם עלולים להעביר רטיבות אל תוך הקיר. איטום סדקים בבטון מסוג סדקי שערה נעשה באמצעות חומר פשוט לאיטום סדקים כגון שפכטל או מרק צמנטי ולאחר מכן צבע או גימור חיצוניים. אם יש חשש להמשך התפשטות הסדק, אפשר להשתמש בצבע או ציפוי בעל כושר גמישות.

סדקים נימיים : אלו הם סדקים שלא חייבים להיות עבים יותר מסדקי שערה, אך הם חוצים את שכבת הטיח וקיימים גם בשכבת הבטון או אפילו בין הבלוקים או בתוכם.

אם הסדק הוא דק, אפשר לאטום אותו באמצעות מרק גמיש, כאשר מגדילים את הסדק, מנקים מפני אבק ולכלוך ומוסיפים שכבת ייסוד. לאחר מכן מצפים ישירות מעל התיקון עם שכבת הצבע או הציפוי הגמישים (כמו בסדקים נימיים).

סדקים עובדים : אלו הם סדקים שנוצרו בשל תזוזות ("עבודה") של הבניין ומכאן שמם. לצד סדקים עובדים שנעשו בכוונה תחילה על מנת לתת לבניין מקום להתרחב ולהתכווץ בהתאם לשינויי הטמפרטורה (תפרי התפשטות), קיימים גם סדקים עובדים שנוצרו בשל עבודה לא מדויקת במהלך הבנייה והם אינם רצויים (לדוגמה, ערבוב לא נכון של חומרים או שימוש בחומרים לא נכונים).

סדקים אלו נאטמים באמצעות חומרי אטימה מיוחדים ("מסטיקים") מהצד החיצוני שלהם, ואם התזוזה רבה מדי, משתמשים ברשת אינטרגלס. את התיקון עצמו מכסים עם כיסוי פח או נחושת. (מהצד הפנימי אפשר להשתמש למשל בלוח גבס).  בכל מקרה, לא ניתן לתקן את הסדק לחלוטין והוא ימשיך לנוע גם בעתיד.

איטום סדקי בטון קונסטרוקטיביים הנובעים מליקויים בשלד המבנה

לפי החוק, תיקון סדקים הנובעים מליקויים בשלד המבנה כגון סדקים עובדים חייב להתבצע לאחר קבלת חוות  דעת של מהנדס מורשה (מהנדס קונסטרוקטור) אשר ייבנה תוכנית לטיפול בשלד המבנה.  התוכנית עצמה מבוצעת באמצעות חברה קבלנית הרשומה ברשם הקבלנים ומורשית לבצע את הפרויקט תחת ניהולו של המהנדס שבודק כי התוכנית מבוצעת כשורה.